موضوع مسایل اخلاقی ¡ الرحمن الرحیم æ اسمانی ٢ پیامبر…

 

فهرست مطالب استخراج شده از این فایل پاورپوینت

فهرست مطالب استخراج شده از این فایل پاورپوینت


نوع زبان : فارسی حجم : ۲٫۵۴ مگا بایت
نوع فایل : پاورپوینت تعداد اسلایدها: ۱۱۶
زمان استخراج مطلب : ۲۰۱۸/۰۷/۱۲ ۰۲:۰۰:۰۰ پسوند فایل : ppt

لینک دانلود رایگان لینک دانلود کمکی

 

سایر عبارات کلیدی استفاده شده در این فایل ppt عبارتند از: مسایل اخلاقی,الرحمن الرحیم,اسمانی ٢ پیامبر,اسمانی ٢,قدرت ها,زندگی اجتماعی,اجرایی قوانین مقررات,قوانین مقررات,قدرت ها امیدها,مباحث اخلاقی,اجرایی قوانین,اغاز همه اسمانی ٢, و … .

در صورتی که محتوای فایل ارائه شده با عنوان مطلب سازگار نبود یا مطلب مذکور خلاف قوانین کشور بود لطفا در بخش دیدگاه (در پایین صفحه) به ما اطلاع دهید. جهت جستجوی پاورپوینت های بیشتر بر روی اینجا کلیک کنید.

این مطلب در تاریخ ۲۰۱۸/۰۷/۱۲ ۰۲:۰۰:۰۰ به صورت خودکار استخراج شده است. در صورت اعلام عدم رضایت تهیه کننده ی آن، طبق قوانین سایت از روی وب گاه حذف خواهد شد. همچنین این مطلب برگرفته از وب سایت زیر است و مسئولیت انتشار آن با منبع اصلی است.

http://zums.ac.ir/files/Treatment/pages/ccu__akhlagh.ppt

قسمتی از متن استخراج شده از این فایل ppt

قسمتی از متن استخراج شده از این فایل ppt

بسم الله الرّحمن الرّحیم اخلاق حرفه ای دربخشهای ویژه مرتقی قاسمی کارشناس ارشد پرستاری وکارشناس ارشداخلاق اسلامی بسم الله الرحمن الرحیم آغاز هر کار به نام خداوند ۱ بسم اللّه الرحمن الرحیم سرآغاز کتاب الهى است، بسم اللّه نه تنها در ابتداى قرآن، بلکه در آغاز همه‏ى کتب آسمانى بوده است. ۲ پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله فرمود ” هر کار مهمى که بدون نام خدا شروع شود، بى‏فرجام است“ ۳ بسم اللّه در شروع کار،سبب دلگرمى ، امید و رحمت به مبدأ و منشأ همه‏ى قدرت‏ها و امیدها و رحمت‏هاست. نقش اخلاق در زندگى و تمدن انسانها بعضى، مسائل اخلاقى را، به عنوان یک امر خصوصى در زندگى شخصى مى‏نگرند، و یا آنها را مسائل مقدس روحانى و معنوى مى‏دانند که تنها در زندگى سراى دیگر آخرت اثر دارد، در حالى که این یک اشتباه بزرگ است؛ اکثر مسائل اخلاقى بلکه همه آنها، آثارى در زندگى اجتماعى بشر دارد، اعم از مادى و معنوى، و جامعه انسانی منهاى اخلاق ،منجربه فعالیتهاى تخریبى انسان‏ها میشود، نیروها به هدر خواهد رفت، استعدادها سرکوب خواهد شد، امنیت و آزادى بازیچه دست هوسبازان مى‏گردد و زندگى انسانى مفهوم واقعى خود را از دست مى‏دهد. اگر درست در تاریخ گذشته بیندیشیم، اقوام زیادى را پیدا مى‏کنیم که هر کدام بر اثر پاره‏اى از انحرافات اخلاقى، شکست‏خورده یا بکلى نابود شدند. چه بسیار زمامدارانى که بر اثر نقاط ضعف اخلاقى، قوم و ملت‏خود را در کام مصائب دردناکى فرو بردند، و چه بسیار فرماندهان فاسدى که جان سربازان خود را به خطر افکنده و بر اثر خودکامگى، آنها را به خاک و خون کشیدند. درست است که زندگى فردى بشر بدون اخلاق، لطافت و شکوفایى و زیبایى ندارد؛ درست است که خانواده‏ها بدون اخلاق سامان نمى‏پذیرند؛ ولى از آنها مهمتر، زندگى اجتماعى بشر است که با حذف مسائل اخلاقى به سرنوشت دردناکى گرفتار مى‏شود. ممکن است گفته شود، سعادت و خوشبختى و تکامل جوامع بشرى را مى‏توان در پرتو قوانین صحیح به دست آورد، بى آن که به اخلاقىات افراد پایبندباشند. ولی عمل به قوانین بدون پشتوانه اخلاق ممکن نیست؛ انسانها بایداز درون انگیزه‏هایى براى اجراى مقررات و قوانین داشته باشد، تلاشهاى بیرونى به جایى نمى‏رسد. بارها شنیده ایم در جوامع قانونمند ،زمانی که دوربینها ی فروشگاهها ،زنگهای خطر و …در اثر قطع برق از کار افتادند ،هزاران فروشگاه مورد دستبرد قرار گرفتند، زیرا عامل بازدارنده مردم از خطا وقانون شکنی تنها تنها زور وتهدید وزندان و … است. زور و فشار، بدترین ضمانت اجرایى قوانین و مقررات است که جز در موارد ضرورى نباید از آن استفاده کرد و در مقابل آن، ایمان و اخلاق، بهترین ضامن اجرایى قوانین و مقررات است. پیامبر اکرم ص در معرفی پایه و ریشه بسیاری از ارزشهای اخلاقی و معیاری که بتوان با آن وارد بهشت شد می فرمایند چیزی را که دوست داری از ناحیه مردم به تو برسد به آنان برسان و چیزی را که دوست نداری از مردم به تو برسد به آنان نرسان . انسان همواره باانبوهی ازگزینه های رفتاری روبرواست که تنها می تواند معدودی ازآنهارا انتخاب کند. با رشد یافتن قوای بدنی و فکری وعاطفی ودرهم تنیدن روابط گوناگون اجتماعی وافزایش اندوخته های علمی ومهارتهای عملی ، دایره گزینه هابصورت تصاعدی گسترش یافته است، بطوریکه درهرلحظه هزاران انتخاب پیش روی انسان قرار دارد . وگزینش دشوارودشوارتر می شود. برای ترجیح وتعیین گزینش ها، عوامل گوناگون زیروجود دارد شدّت علایق و خواسته ها احساس امنیت واحساس نا امنی عادت کردن به امری، تقلید کردن از دیگران تلقین کردن به خود سایرعوامل روانی واجتماعی. در هر جامعه اى مى توان جاى پاى اخلاق را دید؛ به گونه اى که به سادگى مى توان ادّعا کرد که هیچ جامعه اى بى اخلاق نبوده ،نیست ونخواهد بود. اساساً اجتماع مردم و تحقق جامعه در گرو تن دادن به قواعد رفتارى خاصى است که پاره اى از آن ها به عنوان اخلاق شناخته مى شود؛ به سخن دیگر مى توان اخلاق را همزاد بشر دانست. معنای لغوی اخلاق واژه اخلاق از ریشه خُلق و خَلق گرفته شده که خُلق در لغت به معنای سرشت وسجیه خو و سرشت است که هم شامل سجایای نیکو و پسندیده ، مانند راستگویی و پاکدامنی وهم سجایای زشت و ناپسند مانند دروغگویی و … است. خُلق مخصوص صفات روحی و ساختار معنوی انسان است که به صورت اختیاری و با بصیرت دو شکل گرفته است. خَلق در مورد شکل طبیعی و ساختار ظاهری انسان به کار می رود علمای اخلاق و فلاسفه نیز تعریفی برای این اصطلاح کرده اند که با معنای لغوی آن بی ارتباط نیست آنان اخلاق را عامل رسیدن به سعادت و کمال واقعی انسان دانسته اند. اخلاق، علمی است که از غرایز ، انگیزه ها و کیفیت هدایت آنها به سوی اهداف عالیه خلقت انسان بحث می کند . باید توجه داشت که اخلاق، صفات ملکه شده هستند و حالات گذرا و موقت که زود گذرند و ملکه نشده اند را حال گویند نه اخلاق. علم اخلاق صفات نفسانی خوب وبد و اعمال و رفتار اختیاری متناسب با آنها را معرفی می کند و شیوه تحصیل صفات نفسانی خوب و انجام اعمال پسندیده و دوری از صفات نفسانی بد و اعمال ناپسند را نشان می دهد. مباحث اخلاقی با فطرت انسانی مطابقت دارد انسان ها ناخود آگاه به سوی پاکسازی خویش از صفات ناپسند گرایش دارند و به همین دلیل بحث و گفتگو درباره اخلاق برای هر انسانی لذت بخش است ،به گونه ای که انسان، بدون فکر، افراد دارای اخلاق پسندیده را ستایش میکند و افراد دارای رذایل اخلاقی را مذموم می دارد هدف از طرح مباحث اخلاق هدف ازطرح مباحث اخلاقی آن است که برای نفس انسان حالتی ایجاد شود که تمام افعالی که از انسان صادر می شود، خوب باشند وکارناپسندی از انسان سرنزند . بر هر انسانی واجب است که چگونه زیستن و چگونه بودن را بیآموزد. در این صورت اخلاق فواید فردی وفواید اجتماعی را هم به دنبال خواهد داشت و عزت نفس و کرامت نفس و بزرگواری را به انسان و جامعه می دهد. لزوم آموزش علم اخلاق علم ، ارزش ذاتی دارد. چنانچه صاحب علم ، خود ساخته نباشد، به جای خدمت خیانت خواهد کردو به جای عدالت ، ظلم خواهد کردو به جای درمان افراد ناتوان و تنگدست ، ازدرمان آنان خودداری میکند .درکارهایش کوتاهی کرده وخیانت خواهد کرد. رمز تنزل پایبندى به اخلاق در دنیا علت سست‏ شدن و تنزل تقید به اخلاقیات در جهان امروز رامى‏توان در سه عامل عمده جویا شد ۱ استفاده از تلقین وتقلید صرف، در القاى امور اخلاقى. ۲ عدم وجود توجیه ‏منطقى و عقلانى براى اخلاق. ۳ عدم وجود پایه و اساس‏ وپشتوانه محکم و استوار براى اخلاق که همان پایبندی به دین ‏باشد. مشکل جدایی اخلاق از علم متأسفانه در عصر حاضر، جدایی علم از اخلاقیات موجب شده است که انسان تمام قوای فکری اش‏ را در جهت سود و لذت ناپایداربه‏ کار بندد و پس از آن، جامعه از ارزش‏ها تهی ‏شده و بی‏پناهی‏ها، اضطراب‏ها، ظلم و ستم‏ها و پوچ‏گرایی‏ها را تجربه می‏کنند . انسانی که تنها در بُعد علمی منهای تقید به ارزش‏های انسانی و الهی، تنها و تنها به افزون‏خواهی فکر می‏کند، در حقیقت، انسان توانا و قدرتمندی است ولدی فقط در یک بعد رشد کرده است بدگهر را علم و فن آموختن دادن تیغ است دست راهزن تیغ دادن در کف زنگی مست بِه که آید علم را …

کلمات کلیدی پرکاربرد در این اسلاید: مسایل اخلاقی,الرحمن الرحیم,اسمانی ٢ پیامبر,اسمانی ٢,قدرت ها,زندگی اجتماعی,اجرایی قوانین مقررات,قوانین مقررات,قدرت ها امیدها,مباحث اخلاقی,اجرایی قوانین,اغاز همه اسمانی ٢,

این فایل پاورپوینت شامل ۱۱۶  اسلاید و به زبان فارسی و حجم آن ۲٫۵۴ مگا بایت است. نوع قالب فایل ppt بوده که با این لینک قابل دانلود است. این مطلب برگرفته از سایت زیر است و مسئولیت انتشار آن با منبع اصلی می باشد که در تاریخ ۲۰۱۸/۰۷/۱۲ ۰۲:۰۰:۰۰ استخراج شده است.

http://zums.ac.ir/files/Treatment/pages/ccu__akhlagh.ppt

  • جهت آموزش های پاورپوینت بر روی اینجا کلیک کنید.
  • جهت دانلود رایگان قالب های حرفه ای پاورپوینت بر روی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *