جامعه شناسی ، نزد فیلسوفانی و دانش دانشگاه…

فهرست عناوین اصلی در این پاورپوینت

فهرست عناوین اصلی در این پاورپوینت

●    

عبارات مهم استفاده شده در این مطلب

عبارات مهم استفاده شده در این مطلب

جامعه شناسی, نظام اجتماعی, نزد فیلسوفانی, پسا مدرن, دانش دانشگاه, مهم ترین, امر اجتماعی, حوزه ها, دین هنر پروتستانتیسم, تعبیر گروه, عقده هولوکوست, نظام اجتماعی اساس,

نوع زبان: فارسی حجم: 0.98 مگا بایت
نوع فایل: اسلاید پاورپوینت تعداد اسلایدها: 24 صفحه
سطح مطلب: دانشگاهی پسوند فایل: ppt
گروه موضوعی:  زمان استخراج مطلب: 2019/06/07 11:40:51

لینک دانلود رایگان لینک دانلود کمکی

اسلایدهای پاورپوینت مرتبط در پایین صفحه

توجه: این مطلب در تاریخ 2019/06/07 11:40:51 به صورت خودکار از فضای وب آشکار توسط موتور جستجوی پاورپوینت جمع آوری شده است و در صورت اعلام عدم رضایت تهیه کننده ی آن، طبق قوانین سایت از روی وب گاه حذف خواهد شد. این مطلب از وب سایت زیر استخراج شده است و مسئولیت انتشار آن با منبع اصلی است.

http://anthropology.ir/sites/default/files/public/anthropology-files/23642.ppt

در صورتی که محتوای فایل ارائه شده با عنوان مطلب سازگار نبود یا مطلب مذکور خلاف قوانین کشور بود لطفا در بخش دیدگاه (در پایین صفحه) به ما اطلاع دهید تا بعد از بررسی در کوتاه ترین زمان نسبت به حدف با اصلاح آن اقدام نماییم. جهت جستجوی پاورپوینت های بیشتر بر روی اینجا کلیک کنید.

عبارات پرتکرار و مهم در این اسلاید عبارتند از: جامعه شناسی, نظام اجتماعی, نزد فیلسوفانی, پسا مدرن, دانش دانشگاه, مهم ترین, امر اجتماعی, حوزه ها, دین هنر پروتستانتیسم, تعبیر گروه, عقده هولوکوست, نظام اجتماعی اساس,

مشاهده محتوای متنیِ این اسلاید ppt

مشاهده محتوای متنیِ این اسلاید ppt

ناصر فکوهی گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مدیر انسان شناسی و فرهنگ nasserfakouhi@gmail.com www.anthropology.ir مقدمه برای درک رویکرد بوردیویی به دانش و دانشگاه باید آن را در رابطه با پرسمان عمومی غرب در مدرنیته، قدرت و دانش از یک سو و پرسمان بوردیویی جامعه‌شناسی از سوی دیگر قرار داد. مدرنیته غرب را به مثابه یک تروما ضربه تجربه می‌کند که از عصر طلایی belle époque قرن نوزدهمی به عصر اردوگاه‌ها یا عقده هولوکوست قرن بیستمی تجربه می‌شود. عصر طلایی به دنبال باز تولید نمادین – شناختی – زبانی عصر نوزایی رنسانس در دین و هنر است پروتستانتیسم و هنر مدرن انسان محوری به جای خدا محوری که هر دو بر پایه بازسازی دولت مطلقه سلطنتی پری آندرسون به دولت – ملت یا دولت ملی بندیکت آندرسون روی مدل انقلاب فرانسه قرار دارد. این حرکت اساس خود را بر تغییر پایه مشروعیت از بالا خداوند به پایین مردم می‌یابد. و پرسمان اصلی آن بنابراین مشروعیت و قدرت است که در نزد فیلسوفانی هابز و روسو آغاز شده است و در دوگانه طبیعت فرهنگ و سپس در نزد فیلسوفانی چون هگل نیچه بر پایه اخلاق قدرت ادامه می‌یابد. قرن نوزدهم، رومانتیسیسم خود را دارد که باید فرایند عمومی طبیعی کردن naturalization فرهنگ را انجام دهد، و ملت را بیافریند و بدین‌ترتیب مشروعیت را از بالا با مرگ خدا به پایین، زایش سوژه منتقل کند. بخش عمده این امر از خلال تغییر موضع انسان نسبت به دانش و دانشگاه انجام می‌گیرد که در تاریخ غرب از امری الهیاتی به امری سکولار بدل می‌شود و بهترین نشانه آن ظهور دائره المعارف در برابر ضد الگوی کتاب مقدس است. شکست نظریه ایدئولوژیک ملی‌گرایانه برغم میلیون‌ها کشته با جنگ جهانی اول به اثبات می‌رسد زیرا از درون آن هولوکوست بیرون می‌آید. این در حالی است که شکست سایر اشکال اتوپیایی مثل کمونیسم روسی، چینی، کوبایی، آسیایی، غربی و … هر یک به گونه‌ای از خشونت غیر قابل تداوم می‌انجامد که قرن بیستم را بدل به قرنی جهنمی از استیلای ایدئولوژی ها و شکست‌های پی‌درپی آنها با برجای گذاشتن قربانیان می‌کند. فلسفه پسا مدرن فوکو، دریدا، بودریار، … و جامعه‌شناسی پسا مدرن بوردیو، مورن، تورن، … هر چند لزوما صفت پسا مدرن را نمی‌پذیرند، پاسخی گسترده هستند برای آنکه بتوان از عقده هولوکوست خارج شد و چشم اندازهای جدیدی برای انسانیت پیش رویش قرار داده لزوما باید به دو مساله اساسی پاسخ دهد آن مساله یا پرسمان دانش از یک سو و مساله قدرت از سوی دیگر است. جامعه‌شناسی مدرن و پسامدرن از این لحاظ به پدران ابتدای قرن بیستم باز می‌گردد وبر و دورکیم. از این رو این جامعه‌شناسی پاسخ‌های خود را عمدتا نه در نظریه به طور خاص بلکه در نظریه روش به طور خاص می‌جوید. نظام اجتماعی در این نظریه‌ها، عمدتا نظامی چرخه‌ای از دو پرسمان قدرت دانش است و نهادهای آنها یعنی دولت و دانشگاه است. در این حالت، هر دو این حوزه‌ها نه به مثابه‌ی حوزه‌ها و نهادهایی فی ذاته دارای معنا و کارکرد، بلکه به مثابه محصولات و نتایج اجتماعی شدن کردن و تبدیل امر اجتماعی به کنش اجتماعی مورد توجه است. مهم‌ترین دوگانه پراهمیتی که می‌توان در اینجا به آن اشاره کرد دوگانه فوکو بوردیو است یعنی از یک سو تبارشناسی دانش قدرت از سوی تحلیل سازوکار های آنها و در هر دو حالت تبیین روابطشان با امر اجتماعی. فوکو اما بیشتر تمایل به تبارشناسی این سازوکارها و روابط و پی آمدها را دارد تا به یک پرسش اساسی پاسخ دهد چرا دوگانه هنجار و ناهنجاری، به مثابه اصل اساسی تمام سازوکارها و کنش‌های اجتماعی ظاهر می‌شود در حالی که سئوال اساسی بوردیو آن است که چگونه امر اجتماعی به مثابه تنها امر واقعا موجود در هستی انسانی خود را در همه ارکان این هستی درونی کرده و بدل به عادت‌واره‌ها، میدان‌ها، سرمایه‌ها و نمادهای گوناگون می‌کند و بدین ترتیب بازتولید جامعه را ممکن می‌کند اما برای درک رویکرد بوردیویی نیاز به پرداختن به گروهی از مفاهیم او و به طور خاص مفهوم میدان او و روش‌شناسی بازتابندگی در نزد او نیاز داریم. این مفاهیم عبارتند از نظریه‌های عمده بوردیو مفهوم سرمایه که بوردیو از مارکس گرفته و آن را در تعبیر خود به چهار گروه قابل جمع شدن و یا مبادله با یکدیگر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نمادین تقسیم می‌کند. عادتواره، مجموعه ذهنیت‌ها و عینیت‌های زندگی انسان‌ها که از خلال نظام‌های انتسابی و اکتسابی کنش اجتماعی آنها را تعریف کرده و بدان تحول می‌بخشد. میدان، محل مناقشه برای دستیابی به امتیازات مادی و غیرمادی در نظام اجتماعی که خود بر اساس الزامات نظام اجتماعی محلی برای بازتولید جامعه نیز هست و کارکرد و رویکردها و کنش‌های درونش لزوما ربطی به آنچه خود درباره خود می‌گوید، ندارد. برعکس آنچه خود درباره خود می‌گوید اغلب اشکال زیباسازی شده یا طبیعی شده سازوکارای بازتولید قدرت در جامعه است که دانش و دانشگاه و دانشگاهیان را به صورت‌های اغلب ناخود آگاه به ابزارهای خود برای این باز تولید تبدیل می‌کند. خشونت نمادین، یعنی امکان استفاده از قدرت به جای استفاده واقعی از آن که در هر میدانی به صورت خاصی به کار می‌رود و بوردیو در کتاب انسان دانشگاهی خود در پی نشان دادن شیوه‌های کاربرد دانشگاهی آن است. سرمایه مهم‌ترین خصوصیت بوردیو در آن بود که برای نخستین بار …

کلمات کلیدی پرکاربرد در این اسلاید پاورپوینت: جامعه شناسی, نظام اجتماعی, نزد فیلسوفانی, پسا مدرن, دانش دانشگاه, مهم ترین, امر اجتماعی, حوزه ها, دین هنر پروتستانتیسم, تعبیر گروه, عقده هولوکوست, نظام اجتماعی اساس,

این فایل پاورپوینت شامل 24  اسلاید و به زبان فارسی و حجم آن 0.98 مگا بایت است. نوع قالب فایل ppt بوده که با این لینک قابل دانلود است. این مطلب برگرفته از سایت زیر است و مسئولیت انتشار آن با منبع اصلی می باشد که در تاریخ 2019/06/07 11:40:51 استخراج شده است.

http://anthropology.ir/sites/default/files/public/anthropology-files/23642.ppt

  • جهت آموزش های پاورپوینت بر روی اینجا کلیک کنید.
  • جهت دانلود رایگان قالب های حرفه ای پاورپوینت بر روی اینجا کلیک کنید.

رفتن به مشاهده اسلاید در بالای صفحه


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *